Search Engine Results Page (SERP) to strona wyników wyszukiwania, którą wyszukiwarka (np. Google, Bing) wyświetla użytkownikowi po wprowadzeniu zapytania. SERP zawiera listę wyników, które wyszukiwarka uznała za najbardziej trafne względem wprowadzonego zapytania, na podstawie swojego algorytmu rankingowego.
Rodzaje wyników w SERP
- Wyniki organiczne:
- Są to wyniki, które są wyświetlane bez płatnych reklam. Ich pozycje są determinowane przez algorytmy wyszukiwarek, na podstawie czynników SEO, takich jak jakość treści, linki zwrotne, trafność, użyteczność, doświadczenie użytkownika i wiele innych. Wyniki organiczne to podstawowe elementy SERP.
- Wyniki płatne (reklamy):
- Znane również jako reklamy PPC (Pay-Per-Click), są to wyniki, za które reklamodawcy płacą. Pojawiają się na górze, na dole, a czasem także po bokach strony wyników wyszukiwania. Są one oznaczone etykietą „Reklama” lub „Ad”.
- Featured Snippets:
- Specjalne, wyróżnione fragmenty, które są wyświetlane na samej górze SERP (ponad wynikami organicznymi), zawierające krótkie odpowiedzi na zapytania użytkowników. Featured Snippets mogą mieć formę krótkiego tekstu, listy, tabeli lub wideo.
- Rich Snippets:
- Rozszerzone wyniki, które zawierają dodatkowe informacje, takie jak oceny, recenzje, cena produktów, czas przygotowania przepisu, zdjęcia, terminy wydarzeń itp. Rich Snippets są generowane na podstawie danych strukturalnych (Schema Markup).
- Knowledge Panel:
- Panel informacyjny, który pojawia się zazwyczaj po prawej stronie wyników wyszukiwania (na komputerach) lub na górze (na urządzeniach mobilnych). Zawiera szczegółowe informacje o osobach, firmach, miejscach, wydarzeniach itp. Dane w Knowledge Panel są pobierane z różnych źródeł, takich jak Wikidata, oficjalne strony internetowe, itp.
- Lokalne wyniki (Local Pack):
- Wyświetlane, gdy zapytanie dotyczy lokalnych usług lub firm, np. „restauracja w pobliżu”. SERP pokazuje mapę z zaznaczonymi firmami oraz krótkie informacje o nich, takie jak nazwa, ocena, godziny otwarcia i adres.
- Wyniki wideo i obrazy:
- Jeśli zapytanie użytkownika jest związane z wizualnymi treściami, SERP może wyświetlać miniatury obrazów i filmów, które są uważane za najbardziej trafne względem wyszukiwania.
- People Also Ask (PAA):
- Sekcja z pytaniami powiązanymi z zapytaniem użytkownika, które często pojawiają się w związku z danym tematem. Każde pytanie rozwija się, ujawniając krótką odpowiedź wraz z linkiem do źródła.
- Karty z wiadomościami:
- W przypadku zapytań związanych z aktualnymi wydarzeniami SERP może wyświetlać karty z najnowszymi wiadomościami, linki do artykułów prasowych i tytuły.
- Wyniki zakupowe (Shopping Results):
- Dla zapytań komercyjnych związanych z zakupami SERP może wyświetlać oferty produktów pochodzące z Google Shopping z obrazami produktów, cenami i nazwami sprzedawców.
Znaczenie w SEO
SERP (Search Engine Results Page) jest kluczowym elementem optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO), ponieważ to tutaj użytkownicy podejmują decyzje o kliknięciu w dany wynik. Główne cele strategii SEO koncentrują się na uzyskaniu jak najwyższych pozycji na stronie wyników wyszukiwania, zwiększeniu klikalności (CTR) oraz widoczności w różnych typach wyników (takich jak rich snippets, local pack, featured snippets, itp.).